
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 120 – 18/03/2010 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
Nouvelles de Mediafrica.Net ............................................................................................. 2 

 
RELANCE DE L'APPEL A CANDIDATURES POUR UNE FORMATION A DISTANCE EN « 

JOURNALISME CULTUREL / THEATRE » ..................................................................... 2 
 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 3 

 

Sudan: Sudanese official condemns closure of fm radio stations in South ...................... 3 
Sudan: Commentary calls for enactment of media laws in southern Sudan .................... 4 
Rwanda: Karongi local radio station to start in June .................................................... 5 
Rwanda: Radio Rwanda takes broadcasting to Rutsiro ................................................ 5 
Zambia: National broadcaster needs $10 million to migrate to digital systemZambia: 
National broadcast ................................................................................................. 5 
Sudan: Journalists complain of harassment in southern Sudan .................................... 6 
Algeria: Algerian radio contracting personnel go on strike ........................................... 6 
Namibia: Namibia's NBC hit by transmitter breakdowns .............................................. 7 
Tunisia: Airing of Radio and TV Spots to Raise Awareness On Energy Consumption ........ 7 
Nigeria: Group to Site Radio Station in Ogbia ............................................................ 7 
Sudan: VOA launches special pre-election programming to Sudan ................................ 8 
Burundi: Opposition Party Presidential Candidate Files Case Against Private Radio .......... 8 
Somalia: Somali minister accuses radio station of "serving" Islamists ........................... 9 
Somalia: New UN-backed Somali radio launches FM transmissions in Mogadishu ............ 9 
Nigeria: Radio reporter assaulted by mourners, narrowly escapes death ....................... 9 
Uganda: FDC party buys two radio stations .............................................................. 10 
Uganda: MPs urge caution on new media regulations ................................................. 10 
Uganda: Uganda’s Community Radio Stations Walk Political Tightrope ......................... 11 
Africa: UN Radio - Is There Life After Peacekeeping? ................................................. 12 
Kenya: Kenyan premier reportedly accuses radio presenter of spreading lies ................ 12 
Somalia: Militia arrests three journalists, threatens radio station ................................. 13 
 

Nouvelles en français 

Algérie: Une première à la radio nationale : Des journalistes et réalisateurs «cachetiers» 
en grève .............................................................................................................. 13 
Algérie: ENRS : Plainte contre les journalistes grévistes ............................................. 14 
RDC : Une radio du Bas-Congo sanctionnée pour avoir fait son travail d'information de 
proximité ............................................................................................................. 14 
Côte d’Ivoire: L’ONUCI équipe la radio Boutourou de Nassian ..................................... 15 
Côte d'Ivoire: Le CNCA explique la Loi 2004 ............................................................. 15 
Burkina Faso: Radio Ridwane pour le développement : La voix de l’islam sur la 100.3 FM
 .......................................................................................................................... 16 
Burkina Faso: Meilleur accès des partis politiques et forces vives aux médias ............... 16 



TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

RDC (Bas-congo) : REMACOB, Formation en NTIC ..................................................... 17 
Guinée: Une expérience d’initiation aux émissions interactives.................................... 17 
RDC: Deux journalistes détenus dans une prison à Bandundu ..................................... 17 
Somalie: Trois journalistes détenus, une radio menacée ............................................ 18 
Congo: Mise en onde de Radio MUCODEC en image ................................................... 18 

 
 

NOUVELLES DE MEDIAFRICA.NET 

Afrique de l'Ouest:  

Formation en ligne en journalisme culturel - Théâtre  
http://tofrraace.mediafrica.net/index.php  

RELANCE DE L'APPEL A CANDIDATURES POUR UNE FORMATION 

A DISTANCE EN « JOURNALISME CULTUREL / THEATRE » 

 Durée de la formation : 12 semaines 

 Dates : Mai à novembre 2010 
 Méthode pédagogique : Formation à distance (via Internet) et en atelier résidentiel de 5 

jours à Ouagadougou 
 Public cible : Journalistes culturels et agents des médias (presse écrite, radio, TV, médias 

en ligne) ; chargés de rubrique Culture et/ou d’émissions culturelles dans leur média 
 Pays cibles : Afrique de l’Ouest (en particulier Burkina Faso, Mali, Niger) 
 Nombre de place disponibles : 15 personnes. 10 restent à attribuer 

 Date limite d’inscription : 20 avril 2010 

15 agents des médias en Afrique francophone recevront une formation leur apportant des 
connaissances de base sur le théâtre et les arts voisins, les rendant aptes à couvrir, à travers un 
discours critique cohérent, des spectacles de divers genres théâtraux pour en faciliter la 
compréhension par le public de leurs médias respectifs et susciter l’intérêt de celui-ci envers ces 
arts. 

Renseignements et formulaires d’inscription sur le site Mediafrica.net (lien ci-dessus) ou 
contactez: cultur12@mediafrica.net 

Date limite de dépôt des dossiers: 20 avril 2010 

Les dossiers de candidature devront être envoyés par courrier électronique (un accusé de réception 
vous sera adressé) avant le 20 avril 2010 à l’adresse électronique suivante :  

cultur12@mediafrica.net 

Cette formation est proposée grâce au soutien et en collaboration avec Africalia. 

Source: Mediafrica.Net, 10 mars 2010  

  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3740
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3740
http://tofrraace.mediafrica.net/index.php
mailto:cultur12@mediafrica.net
mailto:cultur12@mediafrica.net


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
 
(Posted from 06/03/2010 to 18/03/2010) 
 

Africa: UN Radio - Is There Life After Peacekeeping? ................................................. 12 
Algeria: Algerian radio contracting personnel go on strike ........................................... 6 
Algérie: ENRS : Plainte contre les journalistes grévistes ............................................. 14 
Algérie: Une première à la radio nationale : Des journalistes et réalisateurs «cachetiers» 
en grève .............................................................................................................. 13 
Burkina Faso: Meilleur accès des partis politiques et forces vives aux médias ............... 16 
Burkina Faso: Radio Ridwane pour le développement : La voix de l’islam sur la 100.3 FM
 .......................................................................................................................... 16 
Burundi: Opposition Party Presidential Candidate Files Case Against Private Radio .......... 8 
Congo: Mise en onde de Radio MUCODEC en image ................................................... 18 
Côte d’Ivoire: L’ONUCI équipe la radio Boutourou de Nassian ..................................... 15 
Côte d'Ivoire: Le CNCA explique la Loi 2004 ............................................................. 15 
Guinée: Une expérience d’initiation aux émissions interactives.................................... 17 
Kenya: Kenyan premier reportedly accuses radio presenter of spreading lies ................ 12 
Namibia: Namibia's NBC hit by transmitter breakdowns .............................................. 7 
Nigeria: Group to Site Radio Station in Ogbia ............................................................ 7 
Nigeria: Radio reporter assaulted by mourners, narrowly escapes death ....................... 9 
RDC (Bas-congo) : REMACOB, Formation en NTIC ..................................................... 17 
RDC : Une radio du Bas-Congo sanctionnée pour avoir fait son travail d'information de 

proximité ............................................................................................................. 14 
RDC: Deux journalistes détenus dans une prison à Bandundu ..................................... 17 
Rwanda: Karongi local radio station to start in June .................................................... 5 
Rwanda: Radio Rwanda takes broadcasting to Rutsiro ................................................ 5 
Somalia: Militia arrests three journalists, threatens radio station ................................. 13 
Somalia: New UN-backed Somali radio launches FM transmissions in Mogadishu ............ 9 
Somalia: Somali minister accuses radio station of "serving" Islamists ........................... 9 
Somalie: Trois journalistes détenus, une radio menacée ............................................ 18 
Sudan: Commentary calls for enactment of media laws in southern Sudan .................... 4 
Sudan: Journalists complain of harassment in southern Sudan .................................... 6 
Sudan: Sudanese official condemns closure of fm radio stations in South ...................... 3 
Sudan: VOA launches special pre-election programming to Sudan ................................ 8 
Tunisia: Airing of Radio and TV Spots to Raise Awareness On Energy Consumption ........ 7 
Uganda: FDC party buys two radio stations .............................................................. 10 
Uganda: MPs urge caution on new media regulations ................................................. 10 
Uganda: Uganda’s Community Radio Stations Walk Political Tightrope ......................... 11 
Zambia: National broadcaster needs $10 million to migrate to digital systemZambia: 
National broadcast ................................................................................................. 5 

 

News (Les nouvelles en français suivent) 

ALERT   FROM :   2010-03-06   [EN]  

Sudan: Sudanese official condemns closure of fm radio stations in South  

The Sudan People's Liberation Movement's (SPLM) state minister in the [Government of National 

Unity] Elias Nyamelel Wakos, has come out publicly to condemn closure of Bakhita and Liberty FM 
radios by Central Equatoria State police on allegations that they have allowed the broadcast of a 
programme with political candidates out of electoral board schedules. 
Joining hundred of media supporters, Professor Nyamelel said he is deeply disturbed to learn of the 
Bakhita and Liberty FM radios incident and questioned "where the freedom of expression of the 
media is?" 

"How can we profess democratic transformation if we, ourselves, are the ones curbing free 
expression, he said, stressing that the whole incident was "wrong and unacceptable" especially 
during the elections campaign month. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3728


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

"The standard legal procedure globally is that, if the media broadcasts something wrong against 
any individual or institution, the media is sued. It is the court that will determine the inappropriate 

or libellous behaviours of the media not a police general or security personnel to take the law into 
their hands" Nyamelel commented. 
The infuriated minister in Khartoum said such incidents are usually associated with the SPLM being 
the ruling party in the South and that can potentially tarnish the reputation of the party, and make 
the SPLM look "hypocritical" professing democratic transformation while curbing press freedom. 
"Even if the act was individual, still people are going to say, here goes SPLM again. A tragic flaw by 

a junior officer like such act should be taken up seriously at the highest level," he added. 
"Our competitors and opponents will use such incidents against us, and how do we defend 
ourselves on such a fundamental issue, on which we are running the elections?" said Nyamelel. 
According to Sister Cecilia Sierra Salcido, Directress of Bakhita Radio, she said an officer who 
identified himself as Maj Paul, came to her office "very upset" and asked for immediate closure of 
the radio and took her along with keys to head of national intelligence and security service in the 
central Equatoria, Maj-Gen Johnson Losuk who released her later after brief investigation. 

Speaking to Sudan Tribune she said that Johnson told her that Bakhita radio and Liberty FM 
broadcast a programme with a political candidate which they termed "unacceptable" and asked for 

the tape of the programme. 
The general said all programmes must be recorded and that political campaigns should stick to the 
presentation of the parties' manifestos adding that political candidates should not be used to insult 
the government, calling names or fuel tensions. 
He warned that next time the station broadcasts a programme of that type, the radio equipment 

would be confiscated and the station would be closed. 
She said security authorities have said they would closely monitor Bakhita stressing that they 
should stick only to religious programmes. "No politics at all," she said adding that they threatened 
them to completely close down the radio if Bakhita involves in politics. 
Onesimo Kenyi, Director of Media and Communications in the Archdiocese of Juba said that there is 
little that is not political in subjects dealt with in the radio. "Everything is political" he said. 

"Food security, health care, education, social and economic justice for all etc, talks about issues 
that affect local population. We have a right and duty to call leaders we put in power accountable 
to their acts and that does not mean we want political power" Kenyi said. 
Source: Sudan Tribune website (Paris), in English 5 Mar. 2010; quoted by BBC Monitoring 06 mar. 
2010 

 
ALERT   FROM :   2010-03-06   [EN]  

Sudan: Commentary calls for enactment of media laws in southern 
Sudan  

The latest harassment of the media by authorities has ones again demonstrated on Wednesday [3 

March] when security personnel threatened radio staff of the Catholic Radio Bakhita and Liberty 
Radio FM and briefly arrested top officials of these media entities. 
Three years ago, when I presented, on behalf of local Media and Human Rights organizations, 
namely the association for Media Development in Southern Sudan (AMIDISS), Khartoum Centre for 
Human Rights (KCHR) and international partners namely the Norwegian People's Aid (NCA), article 
19 (A19), International Media Support (IMS), Olof Plame International Centre (OPIC) , draft media 
laws to the Council of Ministers of the Government of Southern Sudan (GoSS), chaired by President 

Salva Kiir Mayardit himself, my plea to the President and ministers was that in the absence of well 
defined media laws we were lie footballers playing the game with no clear rules, in spite of 
seemingly comparative (to Khartoum) liberal environment for the media in Southern Sudan. 
Although the Minister for Legal and Constitutional Affairs in the GoSS disputed the idea of no 
"media laws in place" he was unable to state what media laws in existence that were not outdated 
by the CPA and the interim constitution. Since then journalists have been harassed and arrested 

under outdated security laws by security personnel often directed by unknown individuals, only to 

be released soon after when the issue had threatened to equate Juba with the bad security 
practices still operating in Khartoum. 
As we speak, the draft Southern Sudan Media Laws are sitting in Southern Sudan Legislative 
Assembly awaiting enactment. Meanwhile, we conduct elections campaigns in an environment 
where the media is still playing a game of football with no clear rules, a Russian Roulette game 
where journalist have no idea which opinion expressed contains the next bullet, worse still for not 

knowing from whom in particular the whistle is coming. 
The Government of Southern Sudan must own the responsibility for these un called for harassment 
of the media and for foot - dragging on the passing of the media laws and continuation of this 
uncertain media environment in the region. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3729
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3729


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

On my own behalf and that of AMDISS and partners, I call once again upon President Salva Kiir 
Mayardit and the GoSS to have this draft media legislation passed into law as soon as next 

assembly sits and not to let them drag on for much longer towards the referendum. It is as much 
for the sake of good media environment , freedom of expression as it is for the international 
recognition of the Government of Southern Sudan (GoSS) as responsible and recognizance of 
important elements that are the bedrock of democratic governance. Such an image is extremely 
important for international recognition, especially if the people of Southern Sudan chose secession 
instead of unity in the 2011 referendum. 

Source: The Citizen (Khartoum), 05 Mar. 2010; quotedby BBC Monitoring 06 Mar. 2010 

 
NEWS   FROM :   2010-03-06   [EN]  

Rwanda: Karongi local radio station to start in June  

http://www.newtimes.co.rw/index.php?issue=14182&article=26284  

Karongi: Officials have said that a new local radio station in Karongi District is set to go on air this 
year in June. 
This was revealed by Yves Bernard Ningabire, the district executive secretary. "We are encouraging 

all members of the civil society and private sector to join in this endeavour in order to ensure its 
success," Ningabire said. 
He was speaking to The New Times shortly after holding a meeting with residents at the district 
headquarters early this week. Once it starts operating in the western province will have a total of 

three local radio stations.  
Source: The New Times website (Kigali), 25 Feb. 2010; quoted by BBC Monitoring 5 Mar. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-06   [EN]  

Rwanda: Radio Rwanda takes broadcasting to Rutsiro  

http://www.newtimes.co.rw/index.php?issue=14188&article=26499  
In its bid to extend its coverage, Radio Rwanda is now broadcasting from the two districts of 
Karongi and Rutsiro. 
This program kicked off in Rwamagana and Kayonza districts before moving to Gicumbi and 
Rulindo, three months ago. 
According to Willy Rukundo, the Acting Director General of the National Office of Information 
(ORINFOR), the rotation programme is meant to help bring the media closer to the local 

population. 
“This action also acts as a bridge between the local leaders and those they serve. It helps to 
harmonise the relationship between the local population and the media,” Rukundo said. 
When the residents were given a chance to access the microphone outside the studio, they asked 
their respective mayors who appeared on a live talk show to explain why some development 
projects in the two districts stalled. 

Most of the residents seemed excited and many gathered at ORINFOR offices in Karongi district to 
meet their favourite presenters. 
Source: New Times website, 3 Mar. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-06   [EN]  

Zambia: National broadcaster needs $10 million to migrate to digital 

systemZambia: National broadcast  

Government needs US$10 million to enable ZNBC to migrate from analogue to digital systems. 
Information Minister Lieutenant General Shikapwasha disclosed this in an interview with ZANIS 
[Zambia News and Information Services] in Lusaka last evening. 

General Shikapwasha, however, regretted that Zambia is slow to effect its digital migration. 
He said it was important that funds are sourced soon, because there will be a shutdown of 
television stations in the country if they do not migrate to digital systems by 2015. 
General Shikapwasha said there is need for the national broadcaster to migrate first before others 
do so. 
The minister reiterated government's commitment to ensuring that the migration process is done 
in the quickest possible time. 

General Shikapwasha is hopeful that the media will become more proactive as the country moves 
to suit the technological countdown.  
Source: ZNBC Radio 2 (Lusaka), 4 Mar. 2010; quoted by BBC Monitoring 5 Mar. 2010  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3730
http://www.newtimes.co.rw/index.php?issue=14182&article=26284
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3731
http://www.newtimes.co.rw/index.php?issue=14188&article=26499
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3732
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3732


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

ALERT   FROM :   2010-03-07   [EN]  

Sudan: Journalists complain of harassment in southern Sudan  

The Agency for Independent Media (AIM) says journalists have been harassed, intimidated and 
detained in Southern Sudan in the past few months allegedly by government security personnel. 
The AIM chief executive director David de Dau appealed in a press conference on Friday to all 
government officials and the Government of Southern Sudan [GoSS] to respect freedom of the 
press. 

Dau said that Bakhita Radio and Radio Liberty were shut down for a few hours and their senior 
managers were temporarily detained. According to Dau, also in Jonglei, Eastern and Western 
Equatoria and Lakes states [southern Sudan] journalists have faced similar incidents of arrests and 
detention. 
The undersecretary in the ministry of information and broadcasting in the GoSS, George Garang 
Deng, warned on Thursday [4 March] all media houses in the South against broadcasting 

information that may incite insecurity in the region. 
However, Deng said that the role of media in the upcoming elections and referendum process is 
very essential. 

Source: Miraya FM website (Juba), 05 Mar. 2010; quoted by BBC Monitoring 07 Mar. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-09   [EN]  

Algeria: Algerian radio contracting personnel go on strike  

Contracting personnel at Algerian National Radio have gone on an unlimited strike in protest 
against their working conditions and salaries, reported privately-owned, French-language daily 
newspaper El Watan on 8 March. 
The paper added that the contracting personnel of the National Algerian Radio (ENRS) had been on 
strike, for "the first ever recorded" in the history of this State-owned enterprise, in order to "break 

off the law of silence" related to their contracting situation, because working on the basis of such a 
contract constituted "a form of apartheid" used by the employers, according to the strikers. 
Quoting a member of the committee of the workers of ENRS, the paper stated that more than 950 
contracting agents have been working on full time basis "in violation of labour legislation" and in a 
precarious status "not adequate with the sound financial situation and the success obtained by local 
radio channels", notably El Bahdja which diffuses programmes for the population of the Algiers 
region. 

Samir Larabi, journalist of El Bahdja declared that the financial argument should not serve as the 
pretext for a status quo which harms the editorial personnel and that "the period of slaves has 
been over. We want legal contracts on undetermined duration and not a status of shame as the 
one provided by this radio [channel]". He had also deplored the fact that he was not offered a full 
time contract, although he has been working for this radio channel since 2002. 
The paper reported that the meeting organized by demonstrators a the offices of local radios 

yesterday, was attended by many members of syndicates, journalists and civil society activists and 
quoted the secretary-general of the National Federation of Algerian Journalists, Abdenour 
Boukhemkhem, as saying that the strikers want "to make their work contracts official", that their 
situation "was unjust and illegal in a State-owned enterprise operating in a strategic sector" and 
that its employer "violates all the laws and rules regulating labour relations in the information's 
sector". 
Abdenour Boukhemkhem declared also that the contracting journalists had considered as "abusive" 

the decision taken by their employer to change the calculation of their remuneration. 
The paper reported that the director of El Bahdja, Farid Toualbi "looked as if he were surprised by 
the strike" and that he had declared that "all the radios around the world used this system of 
remuneration", adding that "he was not responsible for recruiting" and that "solutions will be 
proposed to the general director of the Algerian radio, Tewfik Khelladi". 

The paper stated that the communique issued by the general-direction of the ENRS was severe 
with regard the journalists on strike and that it had considered "as illegal" their occupation of the 

editorial room of the local radios. 
Tewfik Khelladi said that this situation had led the general direction of ENRS "to act in conformity 
with the law to re-establish order and the working conditions within [the national] radio". 
The paper concluded that at the time when this report was being published, police reinforcements 
had been dispatched to "Zabana centre" where the offices of the local radios are situated and that 
a strong intervention to throw the demonstrators out of the editorial room may happen this 

evening. 
Source: El Watan website (Algiers), in French 08 Mar. 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 09 Mar. 2010  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3735
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3736


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

 
ALERT   FROM :   2010-03-10   [EN]  

Namibia: Namibia's NBC hit by transmitter breakdowns  

The Namibian Broadcasting Corporation (NBC) is experiencing transmitter problems, a situation 
that it says is affecting radio and television transmissions in some parts of the country. 
The Acting Director General, Yvonne Boois, has called for public understanding, while the problem 
is being attended to. The transmission problems are a result of some mechanical defects on the 

affected transmitters, while others are partly a result of the weather, says the NBC. 
One of the affected transmitters is Paresis giving a low power output due to low power generation. 
Affected by this are areas surrounding Outjo, Otjiwarongo and Kalkfeld. Also affected is the 
Brukaros transmitter where areas around Berseba, Tses and Helmerringhausen are experiencing 
problems Renosterkop transmitter too is affected. It feeds the areas around Khorixas, Okombahe 
and Omaruru. 

The NBC technical team is attending to the problems and repairs on most of the transmitters have 
commenced. Normal transmission on both radio and television in the affected areas will be restored 
soon, it says. 

Teams on the ground are working round-the-clock to restore transmission and adequate services to 
affected communities. 
Source: New Era website (Windhoek), 8 Mar. 2010; quoted by BBC Monitoring 10 Mar. 2010 

 
NEWS   FROM :   2010-03-11   [EN]  

Tunisia: Airing of Radio and TV Spots to Raise Awareness On Energy 
Consumption  

http://allafrica.com/stories/201003110436.html  
A vast sensitization campaign destined to raise awareness on energy consumption will soon be 
launched in Tunisia. 
The campaign which involves the airing of daily one minute radio and TV spots, the publication of 
articles and the distribution of some 1 million leaflets testifies to Tunisia's concern in monitoring 
energy consumption and in opting for renewable energies. 
Every April 7, Tunisia celebrates the National Day of Energy. One of the highlights of the 2010 

edition will consist in the handing of the Presidential prize for the year 2009 and the organization of 
the month dedicated to saving electric light bulbs. The month of solar energy, in addition to an 

exhibition on renewable energies, are also on the agenda. 
On April 7, The National Agency for Energy monitoring will also organize a media forum aiming at 
making better known the different results achieved by the energy monitoring program 
Source: Tunisia Online, 10 Mar. 2010; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-03-11   [EN]  

Nigeria: Group to Site Radio Station in Ogbia  

http://allafrica.com/stories/201003090362.html  
In a bid to build transparency and accountability at the grassroots, Stakeholders Democracy 

Network (SDN), a civil advocacy group in the Niger Delta has concluded plans to site a community 
radio station in Ogbia, Bayelsa State . 
On completion, the radio station would cover all the 56 communities that make up Ogbia local 
government area and other neighboring communities. 
Presenting the proposal for the radio station to the authorities of Ogbia, during a town hall 
meeting, Executive Director of Community Conciliation and Development Initiative (CADI), partners 
to SDN, Mr. Kelechi Justin said the meeting was to seek the approval and partnership of the people 

on the possible establishment of the project. 
He explained that SDN and partners are ready to provide the equipments, and offer training for 
staff, while it is expected of the people to provide accommodation, programmes, and payment of 
staff salaries when the radio finally takes off, adding that the project requires energy and sacrifice 
of the people to come on stream. 
Justin averred that since transparency is about having access to information, the radio station 
would help in deepening accountability and transparency at the local government level as well as 

offer the community the platform to ask questions from their leaders and demand accountability, 
noting that the radio will give voice to the voiceless. 
In his comments, contractors of the project, Ms. Anna Bonaldo and Mr. Collins Neil, Sound Engineer 
and Recorder with the British Broadcasting Corporation (BBC) London , said they have been 
building community radio stations in Africa and the Middle East. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3739
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3741
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3741
http://allafrica.com/stories/201003110436.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3742
http://allafrica.com/stories/201003090362.html


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

They added that they have discovered that Ogbia community have the same basic needs with other 
African countries which according to them is the need and desire to express their feelings in their 

own way. 
The contractors described radio as a veritable tool for development as it has the power to unite 
people though music, folklores, drama and other indigenous forms of communication and assured 
the people that the radio would be programmed to accommodate the wishes and aspiration of the 
people, and urged them to be committed to the success of the project. 
Responding, Paramount Ruler of Ogbia Town, HRM James O. Oborise (Obanede I) said as 

stakeholders, the people will ensure the sustainability of the Radio Station in lieu of it importance 
to the people of the area, adding that a building have already been earmark for the immediate take 
off of the project. 
Speaking, a youth leader and Secretary of Supreme Council Out-Adionin Ogbia Advocacy for 
Culture, Transparency, Peace and Development, a community based organization(CBO), Mr. Atim 
Atim-King said the youths in area are ready to give themselves to work on the project voluntarily, 
adding that the radio station will give indigenous musical and artistic talents the opportunity to 

express themselves. 
Source: Daily Champion, 9 Mar. 2010. quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-03-11   [EN]  

Sudan: VOA launches special pre-election programming to Sudan  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/voa-launches-special-pre-election-programming-to-sudan  
The Voice of America (VOA) has launched special broadcasts to Sudan and created a content-rich 
website on elections more than a month before Sudanese are to vote in the country’s first free 
presidential contest since 1986.VOA’s “Sudan Elections in Focus” website www.voanews.com/sudan 
contains stories about the candidates, analysis and commentary by bloggers, details about election 
preparedness and logistics. 
Every Friday in March, VOA will air a 10-minute special report on the English-to-Africa stream. 

Programmes examine the candidates, their platforms, electoral preparedness, and the ongoing 
conflicts over land and resources in Africa’s largest country. It can be heard at 1645 UTC and 1845 
UTC on VOA shortwave frequencies 6080 and 15580. Starting in April, the Sudan special report will 
air every day. 
The presidential elections pit Sudanese President Omar al-Bashir against South Sudan’s President 
Salva Kir. The elections are proscribed under the Comprehensive Peace Agreement (CPA) which 

ended 20 years of civil war between the North and the South when it was signed in 2005. Also at 
stake in the election are seats in Parliament. 
In 2011, Sudanese are scheduled to conduct a referendum that would allow South Sudan to secede 
from the North. The referendum, also part of the 2005 peace deal, is a source of tension between 
the North and the South. 
Source: VOA, quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 11 Mar. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-03-12   [EN]  

Burundi: Opposition Party Presidential Candidate Files Case Against 
Private Radio  

[Presenter] The kind of news broadcast by Rema FM should be discouraged. These comments were 
made by the chairperson of the National Communication Council [CNC]. The news in question 
divulged the private life of the ADR [Democratic Alliance for Renewal] chairperson and former 
second vice-president of the republic, Alice Nzomukunda. 
For Vestine Nahimana, the CNC chairperson, the National Communication Council cannot tolerate 
such behaviour. Listen to her comments. 

[Nahimana] As chairperson of the National Communication Council, I could not tell you that the 

news that was broadcast on Rema FM is of a nature that would satisfy anyone, but is rather the 
kind of news that should be discouraged so I am completely aware that it is difficult to listen to 
such news. 
[Presenter] Meanwhile, the chairperson of ADR party has filed a complaint at the National 
Communication Council against Rema FM. Alice Nzomukunda says the radio has broadcast 
comments that are damaging to her honour, her dignity and her private life, and in violation of the 
press law in Burundi and the media code of ethics. She is asking the CNC to take action against 

Rema FM. 
Source: Radio Publique Africaine (Bujumbura), in French, 10 Mar. 2010; translated and quoted by 
BBC Monitoring 12 MAr. 2010  

 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3743
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/voa-launches-special-pre-election-programming-to-sudan
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3744
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3744


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

NEWS   FROM :   2010-03-12   [EN]  

Somalia: Somali minister accuses radio station of "serving" Islamists  

The state minister for defence Yusuf Muhammad Siyaad aka Indhacade has accused Radio Shabelle 
of serving Islamists groups in Mogadishu. 
Somalia's state minister for defense, Yusuf Muhammad aka Indhacade, has accused Radio Shabelle 
of serving Islamists groups. Speaking at a news conference in Somali capital, he said that the radio 
is operating under the policies of the Islamists groups adding that they yesterday aired news that 

led many families to flee from their homes. The minister further said that Radio Shabelle is used to 
serve the insurgents groups and have fears on them. 
He also mentioned that Radio Shabelle is working under partiality. Both Somali government and 
insurgents groups separately put pressure against the freedom of media. 
Source: Radio Gaalkacyo (Gaalkacyo), in Somali, 11 Mar. 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 12 Mar. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-13   [EN]  

Somalia: New UN-backed Somali radio launches FM transmissions in 
Mogadishu  

Bar-Kulan - the meeting place [the meaning of "bar-kulan" in the Somali language] - is the new 
voice for Somalis, by Somalis and about Somalis. Broadcasting from studios in Nairobi and drawing 
content from a network of correspondents throughout Somalia and around the world, Bar-Kulan's 
aim is to be the radio of reference for Somali speakers everywhere. 
Bar-Kulan's primary audience is young people. As is the case anywhere in the world, the future is 
in the hands of the youth. Creating a virtual venue for discussion, education and entertainment, is 

a role Bar-Kulan is cultivating in the belief that an informed population is a population better 
prepared to make decisions. 
Test transmissions have been on the air since 1 March on two [shortwave] frequencies: 15750 kHz 
in the 19 metre band from 0800 to 0900 local time (0500-0600 UTC [gmt]) and on 9960 kHz in the 
31 metre band from 1900 to 2000 local time (1600-1700 UTC). These tests have included specially 
selected Koranic verses; reports on internally displaced persons, and refugees; interviews with 
prominent Somalis and, of course, the best in Somali music - new and old. 

Today [presumably 14 March, the date of this press release] marks the start of what is the most 
exciting phase of any new radio station - the launch of live programming. The addition of FM 

service in Mogadishu on 98.0 MHz brings with it live news bulletins, expanded spoken-word content 
and an expanded broadcast day (0800-1300 and 1800-2200) [0500-1000 and 1500-1900 gmt] for 
those within the footprint of FM reception. Mogadishu however is just the beginning - negotiations 
are under way with local authorities across the Horn of Africa to obtain permission to install relays 
in the major urban centres; FM service for Puntland is set to be the next stage in network 

expansion. 
Thanks to generous support from the United Nations, Bar-Kulan has been able to construct an 
infrastructure enabling it to cover the entire Horn of Africa on shortwave, a growing number of 
urban centres in Somalia on FM, all of Africa on DStv [South Africa based satellite TV service, which 
also carries a variety of radio channels] and soon live streaming as well. 
Our website - www.bar-kulan.com - complements the radio service with added interactive value, 

including English-language content for Somalis in the Diaspora and all those with an interest in 
Somali content. 
Management and staff at Bar-Kulan are extremely pleased to have the honour of facilitating 
dialogue amongst Somalis in the belief that our actions are contributing to a better future. That's 
why we're making sure that Bar-Kulan is everywhere.  
Source: Bar-Kulan press release (Nairobi), 14 Mar. 2010; Text of press release in English entitled 

"The birth of a new radio station for Somalia", issued by Nairobi-based, Somali-language Radio 

Bar-Kulan, quoted by BBC Monitoring 14 Mar. 2010 

 
ALERT   FROM :   2010-03-14   [EN]  

Nigeria: Radio reporter assaulted by mourners, narrowly escapes death  

http://www.ifex.org/nigeria/2010/03/12/radio_reporter_nearly_killed/  

Mr. Murtala Sani, a reporter with the Federal Radio Corporation of Nigeria (FRCN) on March 8, 2010 
narrowly escaped being killed by a crowd of mourners while on assignment to cover the mass 
funeral of victims of the March 7 massacre in Dogo Nahawa, Plateau State, in North central Nigeria. 
He escaped the assault from the crowd when it was dispersed by police gunshots fired in the air. 
Mr. Sani said the adviser to the Plateau State governor on religious matters, Rev. Gyang Choji, 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3745
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3746
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3746
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3747
http://www.ifex.org/nigeria/2010/03/12/radio_reporter_nearly_killed/


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

demanded he hand over his official identity card and then informed some men standing nearby 
that the reporter was an ethnic Hausa-Fulani. Thereafter, the mourners descended on him and 

began beating him. According to Will Connors, the Wall Street Journal reporter who covered the 
funeral, "He was inches from losing his life. They wanted to kill him and throw his body in the mass 
grave with the others." [...] 
Full report and source: Media Right Agenda (Lagos) quoted by IFEX, 12 Mar. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-16   [EN]  

Uganda: FDC party buys two radio stations  

http://www.monitor.co.ug/News/National/-/688334/879490/-/wja8cq/-/index.html  
The Forum for Democratic Change has announced that it has bought two existing radio stations 
following a government decision to deny the party a licence to set up its own. The decision to buy 
the radio stations was taken by FDC National Executive Committee, the highest decision-making 

organ of the party. 
The announcement was made by FDC president, Dr Kizza Besigye last week while meeting party 
delegates from Mityana District, who demanded to know which action the party would take against 

Tropical FM for denying their leader a platform. 
 
Besigye blocked 
Dr Besigye had paid Shs200,000 for a one hour programme from 7.00am to 8.00pm but the 

station management abruptly cancelled the programme, citing an order from Mubende District 
Resident District Commissioner Nsubuga Bewayo. The delegates also asked Dr Besigye to explain 
why it was taking long for the Shs190 million party radio station donated by Americans to go on 
air. 
In response, Dr Besigye said: “We asked for a licence but the government has been delaying the 
process. When we pressured them [government] they told us that they had stopped issuing 
licences because the airwaves were full.” 

 
Plan B 
He added: “But we had plan B in case the official channels failed. As we were pressuring the 
government to give us a licence, we were also planning other tactics of acquiring a radio, and I am 
happy plan B worked. “I can now tell you that we have acquired two radio stations. One is on air 
now and another will be on air within a month.” 

Dr Besigye said he cannot reveal the identities of the radio stations because he does not want them 
to suffer what he called the “CBS fate” The government took CBS, a largely Buganda kingdom-
owned radio, off the airwaves on September 10 last year, accusing it of inciting riots in and around 
Kampala during which at least some 27 people died. 
The Uganda Broadcasting Council Chairman, Mr Godfrey Mutabazi, told Daily Monitor yesterday 
that FDC will not be allowed to own radio stations, adding that if the council identifies the two radio 
stations, they will be switched-off. 

“We do not licence radio stations owned by parties,” Mr Mutabazi said, adding: “The Electronic 
Media Act does not say anything like that and we are not going to allow anything like that.” He 
added: “You do not just sell a radio station like selling a cake,” Mr Mutabazi said. “The rules are 
clear, the council must know the seller and the new owner of a station before it is sold.” 
Source: Daily Monitor online (Kampala), 15 Mar. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-16   [EN]  

Uganda: MPs urge caution on new media regulations  

http://www.monitor.co.ug/News/National/-/688334/880080/-/wjpf7s/-/index.html  
A day after the media and human rights activists denounced the proposed Press and Journalists 

(Amendment) Bill, 2010, as an attempt by the to suppress the freedom of the press; MPs have said 
they will reject the Bill when it comes to Parliament. 

Lawmakers across the political divide yesterday condemned the Bill as authoritarian and excessive. 
They said they would throw it back to the drafters if Cabinet goes ahead to table it. “Any piece of 
legislation that muzzles the press cannot be supported,” Rubaga South MP, Susan Nampijja (CP) 
said. “Who doesn’t know that the media is crucial in development? Parliament we shall not be a 
party to such dictatorial tendencies.” 
While the Bill is still before Cabinet, activists say its proposals are draconian, uncalled for and 

undoubtedly contravene the principles of democracy and rule of law. 
In the new proposals pushed by the Minister for Information and National Guidance, Ms 
Kabakumba Masiko, the government wants to introduce new licensing conditions for newspapers 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3751
http://www.monitor.co.ug/News/National/-/688334/879490/-/wja8cq/-/index.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3752
http://www.monitor.co.ug/News/National/-/688334/880080/-/wjpf7s/-/index.html


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

and to empower the Media Council to close media houses. The Bill also calls for restrictions on 
foreign ownership of the media. 

The Bill also calls for a strengthening of the disciplinary committee of the Media Council, whose 
board will be appointed by the information minister. Media practioners and journalists have for long 
called for self regulation. 
Budadiri West MP Nandala Mafabi said the Bill will make “journalism pathetic” and make the 
government intolerant to dissenting views. “If they want to know that people don’t want their Bill 
let them call for a referendum, they will be ashamed,” Mr Mafabi said, adding: “We don’t need this 

Bill and I call upon colleagues in Parliament to reject it in public interest,” 
Youth MP Dennis Obua (NRM) also condemned the Bill and advised government to go slow in its 
attempts to gag the media. On Sunday, the Executive Director of the Foundation for Human Rights 
Initiative, Mr Livingstone Ssewanyana, warned that the new law will narrow the space for 
independent thought and called upon Ugandans to reject it. 
Chwa MP Livingstone Okello-Okello (UPC) said by attempting to gag the free media ahead of the 
2011 general election, “the government is provoking Ugandans and it will be rejected.” 

Ethics Minister Dr James Nsaba Buturo however appealed for calm insisting that the media is still 
young and does not understand what constitutes national interest. The Bill comes on the heels of 

the growing fears about increasing attacks on media freedom in the country.  
Source: Daily Monitor online (Kampala), 16 Mar. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-17   [EN]  

Uganda: Uganda’s Community Radio Stations Walk Political Tightrope  

http://audiencescapes.org/uganda-community-radio-stations-walk-political-tightrope-social-change  
The handful of community radio stations in Uganda sometimes have to navigate a narrow course 
between promoting social change and upsetting those with a stake in the status quo. Community 
stations are credited with helping to advance some important social causes such as ending female 
genital mutilation (FGM) and increasing the use of HIV/AIDS counseling, but they have come under 

official pressure to keep quiet on other issues. 
For example, in early 2009, four community radio stations (Ssuubi FM, Radio Two (Akaboozi), 
Central Broadcasting service (CBS) FM, and Radio Sapientia, all FM stations) were shut down by 
the government for allegedly inciting the population against a government-proposed land law. 
While three of the radio stations have since reopened, Central Broadcasting Corporation (CBS FM), 
owned by the powerful Baganda community, the largest tribal grouping in Uganda, is still closed. 

Baganda landowners oppose the proposed law because it reportedly would protect squatters from 
eviction by landlords. 
 
Key role in health issues 
Community radio stations are not all owned and controlled by the community, though most are 
sponsored by nongovernmental organizations (NGOs). Most are also based in rural areas and are 
focused on the concerns and need of a specific community; they also typically broadcast in local 

languages.  
These stations are credited with playing a central role in disseminating critical public health 
messages. One notable example involved the fight to eliminate FGM among the roughly 130,000 
Sabiny people of Kapchorwa region in eastern Uganda. Sabiny girls between 15 and 22 years old 
underwent FGM as a traditional ritual to mark their transition into womanhood. But the practice has 
resulted in innumerable documented health complications and several deaths. 
When the Sabiny Elders Association (a powerful council of the community’s traditional chiefs) and 

several NGOs united to campaign against FGM, community radio became their medium of choice. 
The campaign against the practice, which originally gained steam in the 1980s, scored a major 
coup on 10 December 2009 when the Ugandan parliament outlawed it. 
Another example in the health sector from the same region was the Abstinence Being Faithful for 

Youth (ABY) campaign, run by the Straight Talk Foundation, which was aimed at increasing the use 
of HIV/AIDS prevention services among married youth. One study 

(http://www.jhsph.edu/bin/e/x/P4.6.pdf) indicated that a radio program in the local language of 
Kubsabiny, launched in 2005 as part of the campaign, contributed to a 15% increase in the number 
of people seeking voluntary counseling and testing (VCT). One caregiver was quoted in the report 
saying that, “[Clients] tell us that they heard on the radio that we are offering services of VCT.” 
 
Radio’s role in development 
There are only 12 broadcasting community stations in Uganda (though a recent study concluded 

that only about five truly qualify as community radio in the sense of ownership and control). Since 
their inception, community radio stations have focused on spreading information for development 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3757
http://audiencescapes.org/uganda-community-radio-stations-walk-political-tightrope-social-change


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

purposes. For example, an early entrant was Radio Apac 92.9 FM, which started in October 1999 in 
northern Uganda and was mainly used to sensitize and educate the local community about 

HIV/AIDS. Like most community radio stations, Radio Apac has received support from several 
NGOs. It was set up in partnership with the Commonwealth of Learning and the Agency for 
Sustainable Development Initiatives (ASDI). 
The country’s demographics highlight the role that community radio can play in people’s lives. Over 
80 percent of Ugandans live in rural areas lacking basic developmental infrastructure, including 
electricity. Battery-powered radios are thus a widely used source of information and 

communication. What’s more, community radio makes information, education, and entertainment 
more accessible because it can be broadcast in local languages. Radio is also a convenient and 
portable medium; people in rural communities can tune in while they work on their farms, gather 
in social centers or walk along village paths. 
The 2002 Ugandan census showed that about half of households (49.2 percent) in the country 
reported that word-of-mouth was their main source of information, followed closely by radio (47.8 
percent). By comparison, no more than 1 percent of households reported that either print media 

(newspapers and magazines) or TV was their main source of information (Uganda Bureau of 
Statistics, 2002). 

Source: Audiencescapes, Blog, 2 Mar. 2010  

 
RESOURCE   FROM :   2010-03-17   [EN]  

Africa: UN Radio - Is There Life After Peacekeeping?  

http://audiencescapes.org/un-radio-there-life-after-peacekeeping-408  
Should radio stations set up by UN peacekeeping missions continue to operate after the missions 
end? Bill Orme, a consultant and former head of external communications at the UNDP, thinks so. 
Presenting a paper on the subject at the Center for International Media Assistance, Orme pointed 
out that peacekeeping-derived stations in many conflict and post-conflict countries become 
dominant media outlets which are sorely missed when the UN pulls the plug. "There is no real exit 

or transition strategy" for these stations, he said. 
This is particularly true in Africa, where there are currently UN radio operations in Liberia, Ivory 
Coast, Chad, Sierra Leone, Sudan-Darfur, and DR Congo. In many cases, Orme asserted, "without 
question, [UN stations] are the dominant radio stations in the country." 
Orme advised to keep an eye on Sierra Leone, where an experiment is under way to extend the life 
of a UN radio operation as it evolves into a public outlet. Orme said the Sierra Leonean legislature 

passed a law in late 2009 to create a new national broadcasting corporation, which is effectively 
dissolving the current public broadcaster and initiate oversight of a new station built from the 
remnants of the UN peacekeeping radio. 
Orme calls on the UN to complement its peacekeeping mandate with a media development 
mandate of sorts . As stated in his report, "The UN should approach creation of a national 
broadcasting service as part of the UN's institution-building responsibilities in post-conflict 
countries," in addition to the post-conflict work it routinely does in electoral systems, human rights 

and democracy-building. 
This raises some interesting issues, notably: should the UN peacekeeping operation's mandates be 
broadened to encompass media development? Are such decisions being made in the context of a 
deeper understanding of a given country's media, governance and institution-building needs? More 
significantly, what guarantee is there that a radio station with a powerful signal handed over to a 
public entity will not eventually become a propaganda tool for a future government? 
Orme was joined by Joshua Marks, Central Africa program officer at the U.S. National Endowment 

for Democracy, in calling for preservation of the relatively successful Radio Okapi, run in 
partnership with the Switzerland-based Fondation Hirondelle. "In the next couple of years, it is 
likely that Okapi could go down the tubes, and turn into something much less by 2011," Marks 
warned. 

Source and more information: Audiencescapes, Blog by Intermedia, 11 Mar. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-18   [EN]  

Kenya: Kenyan premier reportedly accuses radio presenter of spreading 
lies  

http://www.kenyastar.com/  

Text of report from the Corridors of Power political gossip column published by privately-owned 
Kenyan daily newspaper The Star on 16 March 
We can now reveal why popular Kalenjin-language, privately-owned Kass FM radio talk show host 
Joshua arap Sang did not go through with an interview scheduled with [Prime Minister] Raila 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3758
http://audiencescapes.org/un-radio-there-life-after-peacekeeping-408
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3760
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3760
http://www.kenyastar.com/


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

Odinga last week.  
Sang and Raila are said to have clashed moments before the radio talk show could go on air. The 

reason for the clash is reportedly Raila's accusations that Sang had been spreading lies against him 
and was behind the schemes by his political detractors to undermine him among the Kalenjin 
supporters by sensationalizing stories and spreading propaganda against him. 
Source: The Star (Nairobi), 16 Mar. 2010; quoted by BBC Monitoring 17 Mar. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-03-18   [EN]  

Somalia: Militia arrests three journalists, threatens radio station  

http://www.rsf.org/Militia-arrests-three-journalists.html  
Reporters Without Borders firmly condemns three new arrests of journalists by the Al-Shabaab 
militia. They are radio Markabley manager Ahmed Omar Salihi, who was arrested yesterday and 
was held overnight in the southern city of Bardhere, and two of the station’s reporters, Mohamed 

Salad Abdulle and Mohamed Abdikarim, who were arrested earlier yesterday in other towns in the 
south and are still being held. 
"The continued arrests and detention of our members by the Al-Shabaab group has reached an 

alarming proportion and we condemn such acts in the strongest terms possible," said Omar Faruk 
Osman, secretary-general of the National Union of Somali Journalists (NUSOJ), the Reporters 
Without Borders partner organisation in Somalia. Salihi is a NUSOJ regional representative. 
"It is unacceptable that Al-Shabaab keeps on behaving in this manner with complete impunity," 

Reporters Without Borders added. "The two journalists still being held must be released at once 
and the threats must stop." 
Abdikarim, a correspondent for radio Hornafrik and radio Markabley, was arrested in the southern 
town of Baladhawo, while Abdulle, a fixer for the Somali Broadcasting Corporation (SBC) and radio 
Markabley, was arrested in the southern city of Kismayo. 
The Islamist Al-Shabaab militia, which is on the Reporters Without Borders list of “Predators of 
Press Freedom” (http://www.rsf.org/en-predateur32753-Al_Shabaab.html), has been posing a 

serious threat to journalists for years. It threatened yesterday to take further action against radio 
Markabley because of the station’s criticism. 
Source: RSF, Communiqué and Website, 17 Mar. 2010  

Nouvelles 

NEWS   FROM :   2010-03-09   [FR]  

Algérie: Une première à la radio nationale : Des journalistes et 
réalisateurs «cachetiers» en grève  

http://www.elwatan.com/Une-premiere-a-la-radio-nationale  
Depuis hier, le personnel « cachetier » des rédactions de trois radios de proximité a entamé une 
grève illimitée assortie d’une occupation permanente du lieu de travail. Pour eux, travailler au 
cachet est une forme d’«apartheid». 
Une première dans les annales de la Radio nationale. Depuis hier, le personnel « cachetier » des 

rédactions de trois radios de proximité de la Radio algérienne (ex-Entreprise nationale de 
radiodiffusion sonore) a entamé une grève illimitée assortie d’une occupation permanente du lieu 
de travail. Les dizaines de journalistes et réalisateurs des radios El Bahdja, Radio Coran, Radio Net 
et Radio Takafa (Radio Culture), engagés dans ce mouvement inédit et désespéré, entendent ainsi 
briser, bruyamment, l’omerta, la loi du silence qui entoure leur insoutenable condition de « 
cachetiers » de l’ENRS. Travailler au cachet, une « forme d’apartheid », systématisée depuis des 
années au sein de la radio par l’employeur public, ont dénoncé les grévistes. 

Employés à plein temps, plus de 950 travailleurs au cachet sont recensés rien que pour les Radio 

Mitidja, Chaînes I, II et III, Internationale, Culture, Coran et Radio Net, en totale violation de la 
législation du travail et du nouveau code régissant les relations de travail au sein des entreprises 
de presse, affirme un des membres du collectif des travailleurs de la radio. La précarité du statut 
de « cachetier » dans lequel sont délibérément maintenus des centaines de journalistes et 
réalisateurs d’émissions radiophoniques contraste admirablement avec l’aisance financière et le 

succès qu’affichent ces chaînes locales auprès de l’audimat algérois. « La radio El Bahdja, véritable 
succès story, réalise à elle seule plus de 65% de l’audimat et capte plus de 45% des recettes 
publicitaires de la Radio nationale. 
Au cours de l’exercice 2009, ladite chaîne s’est même permis le luxe de reverser au Trésor public 
plus 54 milliards de centimes, résidus non consommés de la dotation publique », déclare Samir 
Larabi, journaliste à El Bahdja et présentateur du journal de 18h. Pour lui, « l’argument financier » 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3761
http://www.rsf.org/Militia-arrests-three-journalists.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3737
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3737
http://www.elwatan.com/Une-premiere-a-la-radio-nationale


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

ne peut aucunement servir de prétexte au maintien du statu quo dommageable aux personnels des 
rédactions. « L’ère des khemassine (serfs) est révolue. Nous voulons des CDI (contrat à durée 

indéterminée) en bonne et due forme, pas un statut de la honte comme celui que nous octroie la 
radio. » Larabi a vu, depuis 2002, année de son entrée à la radio El Bahdja, défiler les vagues de « 
titularisations ». Aucune d’elle ne l’a atteint. Nombreux sont les journalistes comme lui à ne pas 
avoir la tête de l’emploi. [...] 
Texte complet et source: El Watan Webiste (Alger), 08 mars 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-09   [FR]  

Algérie: ENRS : Plainte contre les journalistes grévistes  

http://www.elwatan.com/ENRS-Plainte-contre-les  
Jetés à la rue, tels des malpropres. Les journalistes et réalisateurs « cachetiers » de la chaîne El 
Bahdja, en grève depuis dimanche dernier, ont été expulsés manu militari des locaux de la radio. 

Des policiers en civil ont fait irruption dans la soirée de dimanche à la rédaction d’El Bahdja sur 
réquisition du wali d’Alger pour déloger les grévistes. L’expulsion des 14 journalistes (les deux tiers 
de la rédaction) n’a, semble-t-il, pas affecté outre mesure la volonté des grévistes, déterminés à 

arracher un statut de permanent, refusé à certains depuis dix ans. « Nous irons jusqu’au bout, car 
nous sommes convaincus de la justesse de notre cause », déclarait hier Samir Larabi, membre du 
collectif. 
La direction générale de la Radio algérienne, nous apprend le journaliste, a interdit l’accès à la 

radio pour tous les grévistes et a déposé plainte pour « occupation illégale » des locaux de la radio 
et « grève sauvage ». Hier, à 11h, un rassemblement a été tenu devant le centre Zabana, siège de 
plusieurs radios de proximité, en présence du secrétaire général de la Fédération nationale des 
journalistes algériens. 
Source: El Watan website (Alger), 9 mars 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-03-15   [FR]  

RDC : Une radio du Bas-Congo sanctionnée pour avoir fait son travail 
d'information de proximité  

Mohamed Lukebana, Journaliste Rédacteur en Chef de la Radio-Télévision Bangu de Kimpese à 145 

km de Matadi interpellé le mercredi 10 mars 2010 par le service des renseignements est enfin 
libéré !  

Tout a commencé mercredi 10 mars 2010 avec l’interpellation de Mohamed Lukebana par le service 
des renseignements local pour avoir diffusé le 5 mars un article tiré de mediacongo.net sur la 
situation qui prévalait à Sava, Ina et Kuzi, localités de Mbanza-Ngungu frontalières avec l’Angola 
selon laquelle ces villages étaient de nouveau sous occupation Angolaise. Le service local des 
renseignements constate que cette information est erronée et reproche au journaliste de n’avoir 

pas vérifié les faits avant leur diffusion sur les antennes. 
Après un interrogatoire de plus de deux heures au bureau de service des renseignements de 
Kimpese et bien qu’il ait fait amende honorable plutôt que de nier son erreur de non vérification 
des faits et citant la source, le responsable n’a trouvé mieux que de l’envoyer au cachot du Camp 
Police de la Cité de Kimpese pendant 48 heures pour enfin lui signifier qu’il sera transféré à Mbanza 
Ngungu. Avant cela, un véhicule fut réquisitionné pour amener le journaliste détenu, sous escorte, 

à faire un démenti à la radio. En mission de service à Kinshasa, Rigobert Malalako, Directeur de la 
Radio, refusa catégoriquement : « comment un détenu peut faire des déclarations à la radio ou 
démentir une information dont la source est connue ? » Il passera une seconde nuit au cachot 
avant d’être transféré, sous escorte, à Mbanza-Ngungu, à 215 Km de Matadi. 
Sur place à Mbanza Ngungu, il a encore été verbalisé par le service des renseignements avant 
d’être mis en garde à vue pendant 24 heures malgré les différents appels à la clémence et 

interventions de certaines autorités de bonne foi.  

Mohamed Lukebana a été libéré ce samedi 13 mars 2010 après que la Radio Bangu ait été sommée 
de faire un démenti (par un autre journaliste) et payé une amende, sans quittance, de 150$Usd, 
(amende dont le montant équivaut aux recettes mensuelles des communiqués, avis et messages 
nécrologiques diffusés à la Radio, et qui est donc un lourd handicap pour la radio).  
« Personne ne tombe dans l’eau sans se mouiller », dit un vieux dicton africain. Il faut payer le prix 
des soucis d’alimenter le journal parlé local en glanant l’information même sur internet dans un 
milieu où la radio nationale et beaucoup d’autres radios kinoises et provinciales n’arrivent pas. 

Seules, deux radios de proximité relayent les événements nationaux et internationaux. Avec quelle 
monnaie paie-t-on ces radios pour « le service public » rendu à la communauté ? 
Source : communiqué de Rigobert Malalako, Directeur de la Radio Bangu et Secrétaire Exécutif 
National de la Fédération des Radios de Proximité du Congo (FRPC), 15 mars 2010 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3738
http://www.elwatan.com/ENRS-Plainte-contre-les
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3748
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3748


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

 
NEWS   FROM :   2010-03-15   [FR]  

Côte d’Ivoire: L’ONUCI équipe la radio Boutourou de Nassian  

http://news.abidjan.net/article/?n=359041  
L’Opération des Nations Unies en Cote d’Ivoire (ONUCI), a inauguré le vendredi 5 Mars 2010, à 
Nassian, à 558 km au Nord-est d’Abidjan, une radio de proximité qu’elle a équipée et rénovée dans 
le cadre de ses projets à impact rapide (QIPS). 

Au cours de cette cérémonie, le Chef de la division PIO de Bondoukou, Joseph Wabatinga, a déclaré 
que l’équipement par la mission de la Radio Boutourou « témoigne de l’importance que l’ONUCI 
accorde aux médias en général, et aux radios de proximité en particulier, pour leur rôle dans le 
renforcement de la cohésion sociale et dans la consolidation d’un environnement électoral apaisé ». 
L’équipement et la rénovation de la radio permettra de rapprocher les populations de la région de 
Bondoukou et celles de Bouna, selon le premier adjoint au Maire de Nassian, Kouassi Kra Basile. « 

La rubrique des avis et communiqués va permettre en un temps record d’adresser un message à 
tout auditeur partout où il se trouve dans ces régions », a-t-il indiqué. 
Le Directeur de Radio Boutourou, Ninsémond Clément, s’est engagé à faire bon usage du nouvel 

équipement. « L’ONUCI nous donne l’occasion d’accompagner les populations de Nassian sur la 
route de la paix, » a-t-il affirmé. 
Pour sa part, le préfet du Département de Nassian, Koné Sounan Jacques, a exhorté le comité de 
gestion de la radio à promouvoir, en plus de la cohésion sociale et la paix, la sauvegarde de 

l’environnement et la lutte contre l’agression de la faune et de la flore. 
La Radio Boutourou a été créée en 2007 grâce au projet Homme et Biosphère de l’UNESCO, mais a 
dû interrompre ses transmissions environ un an après, lorsque son antenne et d’autres matériels 
ont été détruits par la foudre pendant un orage. 
L’équipement offert par l’ONUCI comprend un système complet de dipôle avec accessoires, un 
diviseur pour antenne, un câble de transmission de 75 mètres, un émetteur stéréo de 300 watts, 
un ordinateur multimédia complet avec onduleur, trois microphones avec câble, trois pieds de table 

pour micros, un compresseur de son stéréo, un paratonnerre, trois casques écouteurs et deux 
connecteurs pour des câbles de transmission.  
Source: ONUCI, repris par www.abidjan.net ; information transmise à TRRAACE par Serge Adam's 
Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan), 15 mars 2010.  

 
NEWS   FROM :   2010-03-15   [FR]  

Côte d'Ivoire: Le CNCA explique la Loi 2004  

http://forum-medias.blogspot.com/2010/03/le-cnca-explique-la-loi-2004.html  
L'Organisation des Radios de Développement de Côte d'Ivoire (ORDCI) a tenu, le jeudi 04 mars 
dernier, sa première conférence publique, sur le thème : '' La Loi 2004 et situation financière des 
radios privées non commerciales : quelles dispositions ? quel impact ? ''. 

Cette conférence qui a eu pour cadre, l'esplanade de Radio Arc-en-ciel Abidjan, a été animée par 
M. Félix Nanihio, Secrétaire Général du Conseil National de la Communication Audiovisuelle 
(CNCA). 
Aux dires de M. Suy Bi Tra Antoine, Directeur de Radio Arc-en-ciel et par ailleurs SG de l'ORDCI, 
ladite conférence avait pour but, d'expliquer le contenu de la Loi 2004, aussi bien aux acteurs des 
médias qu'aux populations afin que les décisions du CNCA soient mieux comprises. 
 

La Loi 2004 
Selon M. Félix Nanihio, cette loi sur la communication audiovisuelle succède à celle de 1991. La 
reforme, dira le conférencier, a pris en compte certaines préoccupations des radios privées non 
commerciales (radios de proximité, didactiques / écoles et confessionnelles). Il a aussi fait savoir 
que la Loi 2004 autorise ces radios, à faire de la publicité, à hauteur de 20 % du budget de la 

radio. 
L'importance de la radio de proximité et sa capacité à mobiliser des Fonds pour son fonctionnement 

sont d'autres raisons ayant milité en faveur de la nouvelle loi. 
 
Le soutien de l'État 
Les radios privées non commerciales sont confrontées à d'énormes difficultés. Le représentant du 
CNCA a rassuré les patrons de radios et le public présents à cette rencontre sur le fait que l'Etat 
peut aider leurs organes, mais sur avis du CNCA. Pour espérer bénéficier d'un avis favorable, il faut 

que la station de radio soit intégrée dans la communauté de sa zone de couverture, qu'elle 
intéresse les populations, notamment dans sa programmation, a dit en substance le conférencier. 
"Notre message : il faut que les populations se sentent concernées". 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3749
http://news.abidjan.net/article/?n=359041
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3750
http://forum-medias.blogspot.com/2010/03/le-cnca-explique-la-loi-2004.html


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

Le secrétaire général du Conseil National de la Communication Audiovisuelle a aussi suggéré à ses 
hôtes, d'être attentif aux questions de structuration de leurs entreprises respectives, de la 

formation du personnel et de l'adaptation aux mutations technologiques.  
Source: Forum-Médias, le Blog de Serge Adam's Diakite (Abidjan) 15 mars 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-16   [FR]  

Burkina Faso: Radio Ridwane pour le développement : La voix de l’islam 

sur la 100.3 FM  

http://www.lefaso.net/spip.php?article35867  
Sous la présidence de la présidente du Conseil supérieur de la communication (CSC), Béatrice 
Damiba et le parrainage du président du présidium des associations islamiques du Burkina, El hadj 
Oumarou Kanazoé, la radio islamique Ridwane pour le développement a officiellement lancé ses 

programmes, le samedi 13 mars 2010 à Ouagadougou. 
La 100.3 FM est la nouvelle fréquence qui émet officiellement dans la capitale burkinabè depuis ce 
samedi 13 mars 2010. Radio Ridwane pour le développement, située à Cissin secteur n°13, a une 
vocation confessionnelle. La grille de programmes propose des émissions visant l’enseignement 

islamique et la consolidation de la foi. 
Ridwane qui signifie "Grâce" en langue arabe, a, conformément aux cahiers des charges du CSC, 

prévu des émissions sur d’autres domaines dont la santé, l’environnement, la femme, la famille, les 
enfants, la jeunesse, les questions de développement... La Radio Ridwane pour le développement 
émet tous les jours de 6 heures à 22 heures. Elle est l’initiative de Cheick Aboubacar Doukouré, 
secrétaire général de l’ISESCO. 
Le parrain, El hadj Oumarou Kanazoé a salué cette perspective nouvelle de diffusion de l’islam au 
Burkina Faso. Il souhaite que cela se fasse selon les principes de l’islam et les règles communes de 
bienséances. Pour lui, Ridwane doit être une voix pour la consolidation de la paix et 

l’affermissement de l’islam au Burkina. 
La présidente du CSC "appelle à la tolérance et à la modération dans un esprit démocratique bien 
compris", (...), étant donné que la radio est une arme à double tranchant. Autant elle peut 
contribuer à la cohésion sociale, autant elle peut engendrer des fractures sociales. Dans un monde 
où se manifeste de part et d’autres l’intolérance, Mme Damiba tout en appréciant la coexistence 
pacifique interreligieuse au Burkina Faso, dit ouvrir l’œil sur les radios confessionnelles et même les 
autres pour éviter tout écart, conformément aux clauses de conventions qui les lient au CSC. 

Le promoteur de Ridwane, le secrétaire général de l’ISESCO, Dr Cheick Boubacar Doukouré, vu 

d’ailleurs comme un homme pondéré, a pleinement conscience du maniement délicat de la radio. 
L’idée de cette radio a germé en 1985 et le Cheick Doukouré avoue avoir attendu 3 décennies, afin 
de mûrir la réflexion et de réunir les hommes qu’il faut. Car, soutient-il, pour utiliser une radio en 
bien, il faut que les animateurs soient des hommes sérieux et bien intentionnés, qu’ils soient 
instruits, connaissant le mal et le bien, distinguant l’utile et le nuisible. 

Pour marquer son autonomie et éviter à la radio d’être à la solde d’individus ou de toute autre 
forme d’influence pouvant l’orienter vers des actions contraires à la vision du promoteur et aux 
intérêts de la nation, Dr Doukouré tout en saluant tous les appuis dont le projet a bénéficiés, dit 
avoir évité que le projet soit pris en charge exclusivement par qui que ce soit. Ridwane selon son 
promoteur est en plus de sa vocation religieuse, une radio culturelle, éducative dont le but est de 
servir les citoyens, leur présenter tout ce qui est utile pour leur vie ici bas et dans l’au-delà, tel que 
prescrit par l’islam... 

Toute contribution visant à améliorer les prestations de la radio est la bienvenue, et Dr Doukouré 
prie d’avance les auditeurs d’être tolérants et indulgents. Avec Ridwane, le Burkina Faso compte 
désormais 40 radios confessionnelles. La présidente du CSC souhaite qu’à l’instar des autres, la 
radio Ridwane serve à l’affermissement de la foi et au développement du Burkina Faso. 
Source: Sidwaya (Ouagadougou), repris par lefaso.net, 16 mars 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-16   [FR]  

Burkina Faso: Meilleur accès des partis politiques et forces vives aux 
médias  

http://www.lefaso.net/spip.php?article35856  

Le mercredi 7 mars 2010, sous la conduite de madame Béatrice Damiba, présidente du Conseil 
supérieur de la communication, s’est déroulée, de 9 heures à 15 heures au siège de l’institution, la 
58e session du Conseil. Parmi les points inscrits à leur ordre du jour, les conseillers ont examiné un 
projet de réflexion pour un meilleur accès des partis politiques et des différentes forces vives aux 
médias notamment publics, en période non électorale, dans le sens d’une plus grande expression 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3753
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3753
http://www.lefaso.net/spip.php?article35867
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3754
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3754
http://www.lefaso.net/spip.php?article35856


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

des opinions plurielles. Un comité ad hoc a été créé à l’effet d’approfondir la réflexion et de 
proposer des mesures pratiques. 

Le Conseil a, en outre, décidé d’auditionner des radios dans le cadre de sa démarche pédagogique 
suite à des lacunes diverses et à des manquements conventionnels, dans le contenu de certaines 
émissions. Le Conseil a aussi prononcé le retrait de la fréquence d’une radio s’étant délibérément 
mise hors de toute légalité. Le Conseil s’est en outre penché sur la récurrente question de la 
publicité sur les médicaments de la pharmacopée traditionnelle. [...] 
Texte complet et source: Communiqué du Département de la Communication et des Relations 

publiques daté du 5 mars 2010, publié par Le Pays (Ouagadougou) et repris par lefaso.net, 16 
mars 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-16   [FR]  

RDC (Bas-congo) : REMACOB, Formation en NTIC  

INFORMORAC/ RDC a organisé à son siège du 8 au 12 mars 2010 une session de formation sur les 
NTIC (Nouvelles Technologies d’Information et de Communication) à l’intention des techniciens 
"opérateurs de son" des radios membres du REMACOB. 

Les 13 participants venus de ses 13 radios partenaires ont renforcé leur capacité sur la basse et 
haute fréquences, le câblage, les productions audionumériques et les notions sur l’Internet.  
Pour les uns, c’était une occasion de se recycler, mais pour d’autres, c’était une première 
expérience. [...] 

Source: Communiqué de Innocent BULAMBEMBE, Coordonnateur d’INFORMORAC-RDC, 15 mars 
2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-16   [FR]  

Guinée: Une expérience d’initiation aux émissions interactives  

Les dernières radios communautaires (Tougué, située en Moyenne Guinée et Milo FM, située en 
Haute Guinée), partenaires du programme Informorac/GUINEE se familiarisent à la réalisation des 
émissions interactives.  
Le choix de ce format n’était pas fortuit. En effet, les évaluations précédentes ont montré que les 
animateurs des radios citées font des émissions interactives qui ne répondent pas aux normes 
professionnelles. 
La formation- qui s’est déroulée dans la deuxième quinzaine du mois de février 2010- visait nue 

vingtaine d’animateurs. L’approche consistait, à sélectionner, par le truchement d’un brainstorming 
conduit par les formateurs, des thèmes à débattre, à identifier des personnes-ressources 
susceptibles de détenir l’information et à conduire l’émission en direct au moyen de l’insert 
téléphonique.  
Cette expérience s’est avérée particulièrement intéressante dans la mesure où, elle fut une 
occasion, pour les auditeurs, de débattre avec les invités des questions qui sont au centre de leurs 

préoccupations (hygiène alimentaire, divagation des animaux, gestion des ordures) quotidiennes. 
Une recommandation découlant de cet exercice est l’insertion des émissions interactives (suivant 
une fréquence de deux émissions par semaine) dans les grilles de programme des stations 
concernées. 
Source : Informorac-Guinée, communiqué, 16 mars 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-03-17   [FR]  

RDC: Deux journalistes détenus dans une prison à Bandundu  

http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=862  

Journaliste en danger (JED) exige la libération immédiate et sans condition des deux journalistes 
détenus depuis le week-end dernier à la prison du cinquantenaire à Bandundu, capitale de la 

province du même nom dans l’Ouest de la RDC. « Il s’agit d’un abus de pouvoir intolérable dans le 
chef du cabinet du gouverneur de la province », a déclaré JED.  

Egide Mayeta et Olivier Kibala, directeur et journaliste à la radio communautaire Bandundu FM, une 
station privée émettant à Bandundu, ont été arrêtés, samedi 13 mars 2010 vers 17 heures, par le 
parquet de grande instance de Bandundu sur ordre de M. Robert-Désiré Lumbu Matu, directeur du 
cabinet du gouverneur de la province du Bandundu et par ailleurs président du conseil 
d'administration de cette radio. 
Les deux journalistes ont été entendus sur procès verbal par un magistrat au sujet des 

correspondances qu’ils ont adressé à M. Lumbu Matu en sa qualité du président du conseil 
d’administration de la radio. Dans ces correspondances, les deux journalistes ont dénoncé la 
réhabilitation d’un ancien directeur de la radio suspendu pour des malversations financières ainsi 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3755
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3756
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3759
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=862


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

que le conflit d’intérêt entre sa qualité de directeur de cabinet et celle de président du conseil 
d’administration de la radio. 

Source: Journliste en Danger (Kinshasa), 17 mars 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-03-18   [FR]  

Somalie: Trois journalistes détenus, une radio menacée  

http://www.rsf.org/Trois-journalistes-detenus-une.html  

Reporters sans frontière condamne fermement les trois nouvelles arrestations effectuées par la 
milice Al-Shabaab. Ahmed Omar Salihi, un directeur de la radio Markabley dans la ville de 
Bardhere, a été détenu dans la nuit du 16 au 17 mars. Les deux journalistes, Mohamed Salad 
Abdulle ainsi que Mohamed Abdikarim ont eux aussi été arrêtés le 16 mars dans le sud de la 
Somalie. Ils travaillent pour cette même radio. Ces derniers sont malheureusement toujours en 
détention. 

"Les arrestations et les détentions continues de nos confrères par le groupe Al-Shabaab ont atteint 
une proportion alarmante." a déclaré Omar Faruk Osman, secrétaire général de la National Union 
of Somali Journalists (NUSOJ), notre organisation partenaire en Somalie. "Nous ne pouvons tolérer 

que ces agissements perdurent dans l’impunité totale. Les deux journalistes encore détenus 
doivent être immédiatement relâchés et les menaces doivent cesser", a ajouté Reporters sans 
frontières. 
Mohamed Abdikarim, correspondant pour les radios Hornafrik et Markabley a été arrêté dans la 

ville de Baladhawo. Mohamed Salad Abdulle travaille pour la Somali Broadcasting Corporation 
(SBC), il est également fixeur à Kismayo pour la radio Markabley. Il a été apréhendé à Kismaayo le 
16 mars en début de journée. Ahmed Omar Salihi est un dirigeant de la NUSOJ dans la zone sud-
ouest. 
La milice Al-Shabaab est classée parmi les prédateurs de la liberté de la presse. Depuis plusieurs 
années, elle entrave gravement le travail des journalistes. Elle aurait d’ailleurs promis de prendre 
des mesures contre la radio Markabley car elle est jugée trop critique à son égard. [...] 

Texte complet et source: RSF, Communiqué et site, 17 mars 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-18   [FR]  

Congo: Mise en onde de Radio MUCODEC en image  

http://www.wmaker.net/RSForg/Mise-en-onde-de-Radio-MUCODEC-

video_a305.html?preaction=nl&id=12955525&idnl=65328&  
Retrouvez les principales étapes de la mise en onde de Radio MUCODEC, nouvelle station dans le 
paysage médiatique du Congo-Brazzaville. Radio Sans Frontière coordonne cette opération sur 
place mandatée par les Mutuelles Congolaises d'Epargne et de Crédit.  
RSFradio accompagne ce projet depuis juin 2008 sur différents volets : évaluation/faisabilité – 
expertise technique – ressources humaines/formation.  

Source: Newsletter Radiosansfrontiere#org, 18 mars 2010 

 
 

  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3762
http://www.rsf.org/Trois-journalistes-detenus-une.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3763
http://www.wmaker.net/RSForg/Mise-en-onde-de-Radio-MUCODEC-video_a305.html?preaction=nl&id=12955525&idnl=65328&
http://www.wmaker.net/RSForg/Mise-en-onde-de-Radio-MUCODEC-video_a305.html?preaction=nl&id=12955525&idnl=65328&


TRRAACE – E-BULLETIN 120  

© Mediafrica.Net 2010  18/03/2010 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 

TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO  
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39  
Courriel : cemeca@mediafrica.net  

Web : http://www.cemeca-cemeca.org  

 

Contact 
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 

 

 

Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 

mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemeca-cemeca.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

